Vytisknout

Jakoby vše bylo pod pokličkou a dnes to vylézá na povrch. Tatra po pěti letech čelí další krizi. Loni vyrobila sotva polovinu aut oproti výsledku z roku 2017. Přišel i krizový manažer. Ale má to háček.

 

Co za tím stojí (samozřejmě mimo prodeje) zatím nelze zjistit. Lidové noviny zveřejnily graf, který situaci dokresluje. I zprávy například že největší pád zažila první dva měsíce roku automobilka Tatra, která po letech růstu výroby firma vyrobila za první dva měsíce jen 95 vozů, o 58 % méně než ve stejném období loňského roku. A v tomto tempu se držel celý rok, viz graf.

Graf z Lidových novin odpovídá

 

Abychom však byli objektivní (nakonec to nemusí být katastrofa, pouze výkyv), musíme upozornit, že zpráva vydaná druhého ledna 2019 na tento rok se nese v optimistickém duchu a z prvního pohledu má logiku: podepsala licenční smlouvu s Čínou a memorandum s Indií, což skýtá možnosti budoucí a nadějné. Navíc se Tatra snaží průběžně modernizovat - má z března nové varianty motorů PACCAR MX-11 a MX-13 splňující emisní normy Euro 6c. Vedle standardně montované šestnáctistupňové manuálně ovládané převodovky je k dispozici také nejmodernější provedení automatizované převodovky Traxon. Jde výhradně o šestnáctistupňové provedení s vlastním řadicím softwarem, na jehož vývoji se významně podíleli kopřivničtí specialisté. Díky kombinaci s přídavnou/sestupnou převodovkou TATRA a absenci redukcí v nábojích vykazují nové vozy TATRA PHOENIX Euro 6 modelový rok 2018 velmi nízký koeficient TCO (náklady z vlastnictví vozidla), což je významnou provozní výhodnou. Vozy TATRA PHOENIX Euro 6 modelové řady 2018 mají také kompaktnější konstrukci systému čistění výfukových plynů pomocí DPF filtru, katalyzátoru a systému SCR. Díky tomu nabízí vozidla více prostoru pro užitkové nástavby a také vyšší užitečnou hmotnost, dle provedení až o 150 kg při zachování stávající celkové hmotnosti vozidla. Významných změn doznala též elektronická architektura vozidla.

Bylo by pro Českou republiku fajn (samozřejmě především pro Tatru), kdyby strategie Tatry byla kvalitnější, než se z prvního pohledu počtu poklesu aut za minulý rok zdá. To my nedokážeme posoudit, umíme pouze varianty popsat.

 

 Psali jsme

 

Výrobce Škoda auto před smrtí? Řídila podraz Volkswagenu Merkelová a česká vláda mlčí?