Vytisknout

Nejvíce si oproti loňskému dubnu polepšily obchody s oděvy a obuví, kterým tržby stouply o 80 procent. Nejvíce vzrostl prodej oděvů a obuvi, který loni v dubnu výrazně klesl," sdělila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Úžasná zpráva.

 

V dubnu 2020 se tak meziročně tržby v maloobchodě propadly téměř o desetinu podle neočištěných údajů ČSÚ. Letos v dubnu tržby bez očištění naopak stouply meziročně o 7,5 procenta.

Kromě obchodů s oblečením a obuví výrazně v dubnu stouply oproti loňsku tržby prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením, a to o 30,6 procenta. Tržby obchodů s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci se zvýšily o 20,7 procenta, obchodů s kosmetickým a toaletním zbožím o 18,8 procenta a obchodů s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 11,2 procenta. Tržby prodejen s výrobky pro domácnost se zvýšily o 1,4 procenta. Internetové obchody zaznamenaly celkově meziroční růst tržeb o 14,2 procenta.

Prostě se prý stal zázrak.

Meziměsíčně se maloobchodní tržby při očištění o sezonní vlivy zvýšily o 0,7 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,8 procenta a za pohonné hmoty o 1,7 procenta. Naopak tržby za potraviny klesly o 2,4 procenta. Očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply meziměsíčně o dvě procenta.

 

Co je na tom "blbého"? Porovnávat data s minulým rokem a dělat z toho závěry je absurdní. Zda se máme lépe, museli bychom porovnat data dnes a před dvěma léty, kdy vše bylo otevřeno jako dnes. Takže tyto statistiky jsou sice statistiky, ale vypovídající zpráva je tak akorát na spláchnutí do wc. A paní komedie Schillerová si ten žvást může schovat pro negramotné.

 

Jenom další hláška odjinud, více se podobající pravdě - jak se dá vykládat stejné číslo z jiného úhlu:

Obchody ohlásily meziroční nárůst tržeb o 7,4 procenta, a to je důvod pro to, aby analytici hovořili o „mírném zklamání“. Zvýšení je příliš malé, aby srovnalo výpadek z loňského dubna, období nejtvrdšího lockdownu, ve kterém se maloobchod podle Českého statistického úřadu propadl bezmála o deset procent. Lidé začali doplňovat zboží z nepotravinářských obchodů, které byly několik měsíců zavřeny. Návštěvy nákupních center přesto nepřekonaly pragmatickou rovinu pokrytí běžné spotřeby. Proto se například nákupy potravin snížily dokonce pod úroveň minulého roku.